maanantai 29. tammikuuta 2018

Tammikuun parhaat



1. Olen tehnyt töitä hoitavien soittimien parissa. Näillä tarkoitan soivia äänimaljoja, kristallimaljoja, äänirautoja ja monenlaista muuta kauniisti soivaa kapistusta, joista lähtee tasapainottava ja hoitava värähtely. Valokuvaan ja uudistan tällä hetkellä hoitavien soittimien verkkokauppaa. Opiskelen samalla ääniterapian perusteita ja soittelen hoitavilla soittimilla kotonani. Hoitavista äänistä ja soittimista tulen kirjoittamaan useampaan otteeseen tämän vuoden aikana. Aihe on itselleni tuttu jo parin vuoden ajalta. Nyt perehdyn töiden takia (ansiosta!) aiheeseen syvemmin.


2. Olen uppoutunut kuuntelemaan podcasteja työmatkoilla, kuten Tara Langen Tajunnan virtaa ja Katri Syvärisen Taikaelämää. Lempää ja inspiroitavaa kuunneltavaa.





3. ”Tämä on sinun elämäsi. Mitä jos riittäisit itsellesi?” Tämän vuoden ensimmäinen kirja on Anna Taipaleen Sydänjuttu. Olet parasta, mitä sinulle on tapahtunut. Vaadimme monesti itseltämme niin hurjasti, puskemme ja ponnistelemme. Jos yhtään resonoi, lue tämä


4. Olen yrittänyt olla runnomatta mitään väkisin eteenpäin. Monesti kannattaa odottaa ja asiat alkavatkin liikkua vaivattomasti eteenpäin. Kärsivällisyyttä se saattaa vaatia. Unelmia ja tavoitteita voi liikuttaa lempeän soljuvasti eteenpäin – luottamuksesta käsin.



Kuviani ja ajatuksiani voit seurata myös Instagramissa ja Facebookissa.




torstai 25. tammikuuta 2018

Yksinkertaisen elämän kaipuu



Olen ilmeisesti tullut vanhaksi. Haaveilen talvesta Teneriffalla, hiljaisesta olemisesta kotona ja yksinkertaisesta elämästä.

Astrologi Kirsi Halla-Seppälän ajatukset omasta hyvinvoinnista ovat pyörineet mielessäni monta kertaa.

"Kaikkein tärkein hyvinvointini kulmakivi on oma hiljainen ja rauhallinen elämäntapani. Olen superherkkä ja menen helposti epätasapainoon pienestäkin kuormituksesta. Oleilu oman sisimmän äärellä ilman tarvetta ajatella on parasta lepoa. Rakastan myös luontoa ja tarvitsen metsää, puhun puille. Elän todella yksinkertaista elämää ja teen vähän. Keitän teetä ja silittelen kissaa." (Katja Kokon blogista)

Tänään voisin itsekin vain keittää teetä ja silitellä kissaa.




Ajatuksiani ja kuviani voi seurata myös Instagramissa ja Facebookissa.



sunnuntai 7. tammikuuta 2018

Mikä sinulle on tärkeintä tänä vuonna?



Ehkä vaikein vuoden aloitus ikinä. Loppuvuoden työmäärän aiheuttama väsymys ja luultavasti sen takia iskenyt flunssa on painanut ja vienyt kokonaan sohvan pohjalle. Ajatukset ovat harhailleet, riittämättömyyden tunne vaivannut ja rintaa puristanut. Hyvä muistutus taas siitä, mitä käy, kun ylittää rajojaan. Toisaalta tämä kertoo myös siitä, miten tärkeä vuodenvaihde itselleni on hetkenä, jolloin pohdin mennyttä ja tulevaa sekä piirrän suuntaviivoja tulevaan. Pitkien ja harmaiden sadepäivien jälkeen tänään paistoi aurinko ja ehkä sillä oli käänteentekevä vaikutus olossani. Sellainen, että haluaa tarttua imurin varteen, laulaa sekä tanssia musiikin tahdissa ja nähdä maailman täynnä mahdollisuuksia. Ihanaa saada oma itsensä takaisin.





Mikä sinulle on tärkeää tänä vuonna? Minulle on rauha, rentous ja yksinkertaisuus. Vapaus, kauneus ja merkityksellisyys. Ilo, yhteys ja inspiroituminen.

Tänä vuonna haluan, että ympärilläni on kaunista ja haluan myös itse tehdä maailmasta kauniimman paikan. Kotona odottaa maalipurkit ja tapettirullat sopivaa aikaa, jolloin uusin seinäpinnat. Pyrin pitämään kotia aina siistinä ja karsimaan tavaramäärää. Pöydällä kukkia ja kynttilöitä. Teen töitä yhä enemmän visuaalisuuden parissa.

Haluan voida hyvin ja olla sujut itseni kanssa. Annan itselleni tarpeeksi aikaa palautumiseen. Vietän aamut rauhallisesti. Tuijotan ikkunasta ulos kahvikupin kanssa niin kauan kuin se tuntuu tarpeelliselta. Vahvistan rajojani (ja vastustuskykyäni). Lenkkeilen luonnossa, hyppelen rantakivillä, poimin kukkakimppuja ja pysähdyn veden äärelle niin usein kuin mahdollista. Otan unohtuneen harrastukseni, meditoinnin, uudestaan päiviini mukaan. Puhun itselleni kauniisti.

Haluan inspiroitua ihanien ihmisten kanssa, kokea vapautta sekä yhteyttä. Toivoin loppuvuodesta inspiroivia kollegoita, joilla on asenne kohdillaan. Sellaisia ilmestyikin kaksin kappalein. Tällaisia ihmisiä haluan elämääni lisää. Haluan innostua yhdessä ja tehdä töitä yhdessä. Toisaalta taas kokea vapautta ja omaa tilaa. Tänä vuonna verkostoidun enemmän. Olen avoin kaikelle uudelle. Uusille ihmisille, asioille, poluille, töille, unelmille.





Suljin yhtenä päivänä tällä viikolla silmäni ja kuvittelin itseni vuoden päähän. Yhtäkkiä näin itseni täynnä iloa ja energiaa värikkäät jumppatrikoot (!) jalassa ja kukkapurkki kainalossa tekemästä maailmasta kauniimpaa paikkaa. Näky saa hymyilemään edelleen ja pidän kuvan mielessäni joka päivä tänä vuonna. Samalla muistutan itseäni asioista, jotka ovat itselleni tärkeitä.

Tulee hyvä vuosi. Laitetaan asioita nyt alulle ja vahvistetaan jo ennestään hyviä asioita elämässä. Ei kuitenkaan runnota väkisin menemään.




Ajatuksiani ja kuviani voi seurata myös Instagramissa ja Facebookissa.



maanantai 1. tammikuuta 2018

Merkintöjä vuodelta 2017



Viime vuosi alkoi vaalean kauniina ja rauhallisena. Vuoden teemaksi valikoituikin rauha. Pitkin vuotta palautin teeman mieleeni ja mietin, mikä lisää rauhaa elämääni ja mikä vähentää sitä.

Mikä olisi oma vuoden 2018 teemasi? Joka ohjaa, inspiroi ja rohkaisee vuoden jokaisena päivänä.
Mikä olisi toisin, jos vuoden teema olisi läsnä vuoden jokaisena hetkenä?
Mitä voisit tehdä enemmän, jotta vuoden teema näkyisi paremmin elämässäsi?

Vuoden alussa aloitin myös visualistin opinnot Helsinki Design Schoolissa. Yksi toteutettu unelma siis. Kirjoitin myös miten suojaat itsesi negatiivisuudelta. Sain aiheesta niin paljon viestejä ja ajatuksia, että jatkan tänä vuonna tästä kirjoittamista. 




Kevättä kohden luovuuteni alkoi heräillä. Huomasin myös väsyneeni. Mietin paljon omia rajoja ja miten paljon tarvitsen palautumisaikaa. Ystäväni äiti sanoikin, etten sovi tähän länsimaalaiseen elämäntahtiin, kun tuskailin väsymystä. En sovikaan. Tarvitsen ihan omanlaisen tahdin elämälleni.

Toinen omaa tahtia tarvitseva ystäväni mainitsi, että hoitaa vain hommansa, mutta muuten ei tarvitse sopeutua. Keskittyy kuuntelemaan itseänsä ja elää sen mukaan omannäköistä elämää. Tällöin voi hyvin ja on tasapainossa.

Mikä on luontainen rytmisi? 
Elätkö itsellesi sopivalla tavalla?
Oletko syvällä sisimmässäsi tyytyväinen elämäsi virtaan? 
Tekeekö tapasi, jolla elät, sinut tyytyväiseksi ja olosi tasapainoiseksi? 

Minkä asian olisi muututtava?




Kesää kohden liikuin yhä enemmän luonnossa, poimin kukkakimppuja ja hyppelin rantakivillä. Ja mitä tulee sisäiseen rauhaani, vuoden teema alkoi näkyä. Hyviä yöunia ja pitkiä levollisia aamuja. Lisäsin rauhaa tuovia asioita elämään ja päästin irti asioista, jotka ovat tuoneet levottomuutta ja stressiä. Muistan, kun yhtenä päivänä nojailin puuhun ja mietin, miten äärettömän syvä rauhan tunne sisälläni on. Siellä ihan ytimessä. Se on paljon!

Pyysin vuoden alussa korumuotoilija ystävääni valmistamaan Peace-sormuksen muistuttamaan sisäisestä rauhasta. Siitä tuli ihanampi kuin toivoin. Kesällä meillä olikin jo oma korusarja, joka syntyi meidän yhteisestä tarpeesta saada suojakilpi ahdistusta ja stressiä vastaan. Meille Peace-koru symboloi sisäistä rauhaa. Kiireinen ja rauhaton elämänrytmi, sisäiset ristiriidat ja levottomuus leimaavat meidän aikaamme. Tarvitsemme lepoa ja rauhaa, jotta voimme paremmin. Korut ovat myynnissä verkkokaupassa ja varsinkin sormuksesta tuli suosittu ja tykätty.




Kesällä nostin ahkerasti intuitiokortteja. Niistä tuntui nousevan vuorotellen Oikea polku ja Päätöksen voima. "On päätöksen aika. Ole valmiina, suuntaa katse uuteen ja hyppää! Kun päätät suunnan, on kuin antaisit luvan näkymättömälle järjestää kaiken parhain päin. Silloin oikeat ovet avautuvat ja asiat järjestyvät paikoilleen. Varmista aina, että päätös tulee sydämestäsi. Kuuntele itseäsi: teetkö päätöksen sen vuoksi, että sinun pitää tai joku toinen haluaa, vai siksi, että sinä aidosti haluat tehdä niin?"

Tunsin kivaa kutkutusta. Elämään tuli uusia ihmisiä, työtarjouksia ja mahdollisuuksia. Hetkeä ennen olin siivonnut kotona ja tyhjentänyt kaappeja ja hyllyjä. Varsinkin työpapereista ja -tavaroista. Ja kohta alkoi tulvia uusi inspiraatio ja uudet asiat.




Mehustin kesästä lähtien tosi ahkerasti joka aamu. Olin myös tosi rohkea monessa asiassa. Tajusin syksyllä, miten elämäni oli järjestynyt siihen pisteeseen, että nautin pitkistä aamuista päivittäin ja ennen kaikkea olin tosi levollisin mielin (lähes) päivittäin. Polttelin paljon kynttilöitä ja olin kiitollinen rauhallisesta olosta. Matkustin kesä- ja lokakuussa Bosniaan lomalle.




Loppuvuodesta mietin ehkä eniten sitä, miten vähän riittää onneen. Pohdin myös, miten some voi aiheuttaa pahimmillaan riittämättömyyden tunnetta ja masennusoireilua. Kaikki voi tuntua olevan tosi hyvin omassa elämässä, kunnes avaa somen ja mieleen hiipii salakavalasti vertailu. Tuntuu, ettei oma elämä olekaan niin hienoa tai että siitä puuttuu jotain. Tässä kohtaa on hyvä havahtua ja miettiä tarkkaan, mitä oikeasti tarvitsee, että omassa elämässä kaikki olisi hyvin. Elämän kun ei tarvitse olla täydellistä, että voi olla onnellinen. Lisäksi kiillotetun ja liian täydellisen pinnan alta löytyy aina jotain mitä halutaan piilotella.

Joulukuu oli täynnä kaikenlaista kivaa. Myöhään iltaisin kotiin tullessa lauleskelin iloisena lumisilla kaduilla joululauluja. Kerran kotiin tullessa katsoin peiliin ja totesin: "vitsit miten hyvä tyyppi mä olen!" Aika harvoin sitä tulee loppujen lopuksi itseään kehuttua. Liian usein kuulee päässään vain kriitikon äänen. Kiireinen joulukuu ja rauhallisista aamuista luopuminen tosin vaati veronsa. Nyt olen vain lepäillyt flunssan kourissa.

Juuri ennen joulua valmistuin visualistiksi. Tämä kuten moni muukin vuonna 2017 tapahtunut asia ja oivallus näyttää suuntaa uudelle vuodelle. Rauha jatkaa myös vuoden 2018 teemana. Panostan palautumiseen ja omien rajojen vahvistamiseen. Toivon vuodelta terveyttä, iloa ja inspiraatiota.


Mitä uutta haluan? Mitä vanhaa haluan vahvistaa?



Ajatuksiani ja kuviani voi seurata myös Instagramissa ja Facebookissa.



perjantai 29. joulukuuta 2017

Välipäivien välitilassa



Välipäivissä on jonkinlaista välitilan tunnelmaa. Itse haluan vain liplatella orientoitumatta vielä uuteen. Tarvitsen lepoa ja pääni tyhjää tilaa, jotta voin tehdä omat uudenvuoden rituaalini eli pohtia mennyt vuosi läpi ja asettamalla intentio tulevaan. Varsinkin kun mennyt kuukausi on ollut niin täynnä kaikkea ja samalla on pitänyt olla melkoisen supersosiaalinen, sisäinen introverttini nostaa voimakkaasti päätään ja vaatii vetäytymään hetkeksi hiljaisuuteen ja yksinäisyyteen.




Olen laittanut jo joulun syrjään. Jäljellä on valoja, kynttilöitä ja kukkia. Aivan pian tartun kuitenkin rituaaliini ja kokoan tämän vuoden. Uusi muistivihko on jo ostettu. Apua vuodenvaihteen pohdintoihin on tarjolla esimerkiksi Unravel Your Year 2018 -työkirjasta, jota olen käyttänyt jo monena vuonna pohjana omalle rituaalilleni.

Vaikkei ihmeellisiä pohdintoja jaksaisikaan tehdä, kannattaa kuitenkin kiittää kulunutta vuotta. Vaikka se olisi pitänyt sisällään vaikeuksia ja menetyksiä, on siellä kuitenkin ollut hyviä hetkiä ja ne kannattaa käydä kiitollisena läpi vaikeuksien ohella.

Mitä jätät viime vuoteen? Entä mitä otat matkaasi tulevaan?




Kuviani ja ajatuksiani voi seurata myös Instagramissa ja Facebookissa.




perjantai 22. joulukuuta 2017

Levollista joulua



Tällä viikolla olen päässyt vahvasti joulun tunnelmaan kiinni. Olen kävellyt kaupungilla ja katsellut jouluvaloja. Istunut taljan päällä Tuomaan markkinoilla kahvilla ja katsellut valaistua kirkkoa sekä tuntenut syvää rauhaa. Joulukoristeet olen asetellut tarjottimelle ja joulukukkia on useampi kotona. Joulukuu on ollut kiireinen, mutta pian lähden joulun viettoon. Odotan sitä ehkä enemmän kuin vuosiin. Olo on onnellinen.


Levollista ja omannäköistä joulua!







Kuviani ja ajatuksiani voi seurata myös Instagramissa ja Facebookissa.



torstai 21. joulukuuta 2017

Miten jaksaa paremmin



Elämme nyt vuoden pimeintä aikaa ja se vaikuttaa monella energiatasoihin, mielialaan ja uneen. Itselleni tepsii seuraavat viisi tehokasta keinoa jaksaa paremmin vuoden pimeimmät päivät.


1. Syö joka päivä värikkäästi. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Herkuttele pähkinöillä, tummalla suklaalla ja mausteisella teellä. Keskity syömään pääsääntöisesti terveellisesti ja muista rento suhtautuminen ruokaan, silloin hetkittäinen herkuttelu ei sekoita pakkaa.

Muista tarvittavat ravintolisät, kuten riittävä D-vitamiinin saanti varsinkin näin talviaikaan. Mikäli väsymys tuntuu hurjalta, voi olla järkevää käydä lääkärissä. Voit kokeilla myös energisoivia eteerisiä öljyjä, kuten sitruunaa ja piparminttua. Piparminttu on pitänyt oman oloni tosi skarppina nyt joulukuussa. Etsi sinulle sopivat laadukkaat ja toimivat eteeriset öljyt kokeilemalla.

2. Kokeile kirkasvalohoitoa. Hanki riittävän tehokas kirkasvalolamppu. Itselläni on Philipsin EnergyUp -kirkasvalolamppu. Lampun tehon tunsin jo samana päivänä, kun otin sen käyttöön. Välillä pidän lamppua yöpöydällä ja aamulla herätessä laitan sen päälle ja työnnän kasvoni lamppuun lähes kiinni ja nautiskelen valosta. Tällä hetkellä kirkasvalolamppu piristää bloggaushetkeäni. Kirkasvalohoidon tehokkuus on tutkimuksissakin todistettu.

3. Liiku. Kolme kertaa viikossa hiki pintaan tekee hyvää. Tässäkään ei tarvitse verenmaku suussa rehkiä, vaan reipas kävelylenkki riittää! Varsinkin mitä väsyneempi ja stressaantuneempi on, sitä lempeämpää liikunnan on oltava. Liikunta parantaa mielialaa ja unta.

4. Ole ystävien ja läheisten seurassa. Naura. Läheisyys energisoi ja nauru vapauttaa mielihyvähormoneita sekä saa elämän tuntumaan kevyemmältä.

5. Lepää ja rentoudu. On normaalia, että energiatasot voivat laskea pimeän aikaan. Ole lempeä itsellesi, lepää ja nuku. Pötköttele villasukissa sohvalla ja polta kynttilöitä. Laske rimaa - sinä riität!


BONUS: Jos tuntuu vaan koko ajan väsyttävän, teetkö elämässä oikeita juuri sinulle sopivia juttuja? Mikäli toimit ristiriidassa itsesi kanssa, kehosi on stressitilassa ja lopulta alat uupua. Onko sinulla vahvat omat rajat vai oletko toisten vietävissä? Minkä asian olisi muututtava? Ole läsnä arjessasi ja kuulostele kehosi viestejä sekä anna aikaa levolle ja palautumiselle.


Lue myös: Viisi vinkkiä parempaan uneen.




Kuviani ja ajatuksiani voi seurata myös