sunnuntai 28. kesäkuuta 2015

Hiljaisia aamuja



The answers you seek never come when mind is busy, 
they come when mind is still. 


Levollista sunnuntaita, rauhallisia kesäpäiviä, hiljaisia iltoja, yksinäisiä aamuja. Näitä kannattaa kesähetkinä vaalia. Antaa uusien ja raikkaiden ajatuksien virrata. Asioiden loksahdella paikoilleen. Mielen ollessa hiljainen ja tyyni. 





keskiviikko 17. kesäkuuta 2015

Hyvä aamu (ja aamiainen)



Mitä enemmän keskityn aamuuni, sen parempi tulee koko päivästä. Kun jo sängyssä herätessäni suuntaan ajatukseni hyviin asioihin, unelmiini, tavoitteisiini ja kiitollisuuden aiheisiin, päivääni mahtuu paljon hyvää. Mikäli teen aamiaisesta monipuolisen ja runsaan sekä syön sen kaikessa rauhassa keskittymättä tietokoneen tai kännykän näpyttelyyn, olostani tulee rauhallinen ja varma. Jos suon vielä itselleni aikaa kirjoittaa muistikirjaan pari sivua ajatusten virtaa, herää luovuus, uudet oivallukset ja intuitio vahvistuu.






Kesäaamun tuorepuuro: Laita illalla veteen likoamaan manteleita, pähkinöitä ja siemeniä haluttu kokonaisuus. Jos käytät mukana kokonaisia tattareita, liota ne erikseen ja huuhtele liotuksen jälkeen hyvin. Yhdistä liotetut pähkinät, siemenet ja tattarit. Laita sekaan maun mukaan marjoja ja hedelmiä. Ripaus laadukasta suolaa. Ehkä makeutukseksi hunajaa. Ja halutessa vielä kookosöljyä tai muuta öljyä. Puuron voi soseuttaa blenderissä tai syödä sellaisenaan. 

Omassani tällä kertaa: manteleita, cashew-pähkinöitä ja kurpitsansiemeniä. Punaherukoita, karhunvatukoita, tyrnimarjoja, mansikoita ja persikkaa. Iloisempaan ja energisempään päivään.







sunnuntai 14. kesäkuuta 2015

Pian tapahtuu jotain hyvää



Oikeastaan koko ajan tapahtuu kaikkea hyvää. On osattava vain pistää se merkille.

Kulunut viikko on tuonut elämääni paljon uusia ja ihania ihmisiä sekä vanhoja tuttavuuksia vuosien takaa. Työni on mahdollistanut merkittäviä kohtaamisia ja bloggaaminen Blogiringin eiliset upeat kesäjuhlat unohtumattomine kakkubuffetteineen.

Olen ollut hetken aikaa ajanhallinnan kaaoksessa ja suurin syy siihen löytyy pääni sisältä. Olen käynyt vetämässä henkeä myrskyävän veden äärellä ja sallinut itselleni kolme hemmotteluhoitoa tällä viikolla (liekö ajanhallinnan sekoilua sekin). Kaaoksen tunne helpottui kuitenkin eniten, kun siivosin ja järjestelin kodin. Toin tuoreet kukkaset pöydälle ja kirjoitin kaaokseni paperille. Ajattelin pian tapahtuvia hyviä asioita.

Sain kesän ensimmäisen tötteröjäätelön (minttujäätelöä) ja vielä meren rannalla eikä haitannut, vaikka alkoikin sataa ja sai syödä jäätelönsä sateenvarjon alla. Joskus sade ei vain haittaa onnea tippaakaan.

Iloa tulevaan viikkoon - pian tapahtuu jotain hyvää!






torstai 4. kesäkuuta 2015

Tee muutoksia ajoissa



Kodin on täyttänyt tällä viikolla huumaava kielojen tuoksu. Muistuttanut pysähtymisestä ja hetkestä nauttimisesta. Pian se tuoksu on ohi, mutta juuri nyt nautitaan. 

Käsilaukussa on kulkenut Rhonda Byrnen Sankari. Muistuttamassa unelmien tavoittelun tärkeydestä, mitä kaikkea voi tulla ja kuuluukin tulla vastaan omalla matkalla ja miten meillä on jo se kaikki, mitä tarvitsemme elääksemme unelmiamme todeksi. Ehkä kuulostaa foliohattukirjalta, mutta itselleni oikeaan hetkeen sopivaa rohkaisua. Suosittelen kirjaa kaikille, jotka pohtivat omaa elämää, muutoksia ja unelmia tai ovat jo muutosten tiellä. "Älä odota, kunnes tulet pisteeseen, jossa et kestä enää yhtään. Tee muutoksia aiemmin."

Välillä tekee tiukkaa omalla matkalla. Pelkää. Pelkää epäonnistumista, pelkää taloudellista riskiä ja pelkää jopa menestymistä. Epämukavuusalueella oleminen kuumottaa. Välillä pitää huulta purren niellä pari kyyneltä (ja soittaa äidille). Joutuu sietämään mahdottomat määrät epätietoisuutta. Tämä on se kääntöpuoli sille hurjalle määrälle onnea, vapautta ja iloa, joka seuraa, kun kuuntelee omaa sydäntään ja on rohkea. Niin paljon hyviä ja ihmeellisiä asioita on tapahtunut tälläkin viikolla. Sain jopa lopulta kadoksissa kuljeskelleet unelmieni käyntikorttini kotiovelle.

Kesääni kuuluu ehdottomasti minttu eri muodoissa. Minttujäätelö, mintunlehdet smoothieissa (vesimeloni, mansikat, mintunlehdet ja jäitä, nam!) ja minttuinen huulirasva. Ihoni taas on kirkastanut kesäkuntoon Mádaran kasvonaamio. Nyt syön pakastinta tyhjäksi viimeisistä marjoista ja kaapeista pois loput kuivatut omenasiivut. Olen valmis mansikkakauteen, kuumaan kesään ja minttujäätelöön!





maanantai 1. kesäkuuta 2015

Mielekästä syömistä




Sain viime viikolla käsiini Outi Rinteen uuden kirjan Mielekkäät eväät. Oli inspiroivaa lukea Outin ajatuksia ja hyvän mielen reseptejä kirjasta. Tulemmeko aina ajatelleeksi, miten paljon voimme vaikuttaa mielialaamme, virkeyteemme ja kirkkaisiin ajatuksiin ruoan avulla. Jos syömme yksipuolisesti ravintoköyhää ruokaa, alkaa pikkuhiljaa mielemme ja kehomme reagoida siihen. 

Hyvän mielen ruoka on puhdasta, luonnollista ja aitoa ruokaa. Se on kasvisvoittoista, monipuolista ja hurjan värikästä. Hyvän mielen ruoka on herkullista. Se nautitaan rauhallisesti ja sitä syödään riittävästi. Hyvän mielen ruoka hoitaa suolistoa, jolla on tiivis yhteys aivoihin. 




Olin aikaisemmin kasvissyöjä lähes kymmenen vuotta. Ihan vain siksi, koska ajattelin sen olevan terveellistä. En kuitenkaan ollut terveellisesti syövä kasvissyöjä. Söin aivan liian yksipuolisesti ja leipävoittoisesti. Kuusi vuotta sitten tein täydellisen täyskäännöksen. Aloin syödä laadukasta lihaa, mutta aloin syödä myös erittäin värikkäästi ja runsaasti kasviksia sekä lisäsin huomattavasti hyvien rasvojen käyttöä. Virkeyteni ja oloni parani niin, että sen huomasi läheisetkin.

Kehomme joutuu nykypäivänä kovalle rasitukselle mm. stressin, lääkkeiden/lääkejäämien, kemikaalien, ilmansaasteiden ja maaperän köyhyyden vuoksi. Tämän vuoksi kehoa ja mieltä kannattaa tukea hyvällä ravitsemuksella. Päänsärky, voimattomuus, alakuloisuus, unettomuus, turvotus tai hiusten sekä ihon heikko kunto voi olla merkki kehon heikosta ravitsemuksellisesta tilasta.




Mitä tulee Outin kirjaan, kokeilin sieltä jo mustapapuhummusta. Olen täysin hurahtanut hummuksiin ja ne ovatkin mitä parhainta hyvän mielen ruokaa. Hummuksesta saa mm. hyviä rasvoja, proteiinia ja kalsiumia. Tämä oli ihan superherkullista! Käytän hummuksia levitteenä, lisäkkeenä salaatin kyljessä ja dippailen siihen kasviksia.

Mustapapuhummus kirjasta Mielekkäät eväät:

1 purkki mustapapuja (tai 2½ dl itse kypsennettyjä), 1 munakoiso, 3 rkl (mustaa) tahinia, 5 aurinkokuivattua tomaattia, 1 tl jauhettua juustokuminaa, 1 tl jauhettua  korianteria, 1 dl kylmäpuristettua oliiviöljyä, 1 valkosipulinkynsi, 1 sitruunan mehu (itse laitoin vähän vähemmän), suolaa  maun mukaan, vettä ohentamiseen.

Lämmitä uuni 180 asteeseen ja paahda munakoiso pehmeäksi. Paloittele se jäähtyneenä ja laita muiden ainesten kanssa tehosekoittimen kulhoon. Voit käyttää myös sauvasekoitinta. Soseuta kaikki tasaiseksi tahnaksi ja lisää vettä tarvittaessa, jotta saat sopivan koostumuksen. Säilyy jääkaapissa kannellisessa astiassa pari vuorokautta.