tiistai 12. joulukuuta 2017

Viisi vinkkiä parempaan uneen



Lepo on osa-alue, jota ei voida unohtaa, kun puhutaan hyvinvoinnista ja terveydestä. Lepo voi olla vaikka keskellä työpäivää otettu viiden minuutin oma hetki, jonka aikana tekee rentoutumisharjoituksen. Tärkein lepo tapahtuu kuitenkin yön aikana. Uni on yksi ensimmäisistä asioista, joka häiriintyy silloin, kun olemme ylikierroksilla henkisesti tai fyysisesti. Itse herkkäunisena ja pahoista uniongelmista kärsineenä arvostan kunnon yöunta ja olen kokeillut monia keinoja yöunen parantamiseen. Nykyään nukun pääsääntöisesti kuin tukki kertaakaan heräämättä, mutta se vaatii toki unta edistäviä toimenpiteitä, kuten:


1. SULJE TIETOKONE, TELKKARI JA PUHELIN TUNTIA ENNEN NUKKUMAANMENOA. Käytä tietokoneessa ja puhelimessa sinivalo-ohjelmaa, mikäli käytät laitteita myöhään illalla. Laitteista tuleva valo nimittäin häiritsee unihormoni melatoniinin tuotantoa. Lisäksi ärsykkeet pitävät vireystasoasi ylhäällä ja estävät rauhoittumisen. Rauhoita siis iltasi ennen nukkumaanmenoa ja tee selkeä ero päivän ja yön toimintojen välille. 

2. SIIVOA MAKUUHUONEESI. Onko makuuhuoneesi tunnelma rauhoittava? Vai onko se täynnä pyykkikasoja ja epämääräisiä tavarapinoja. Ympäristö vaikuttaa paljon siihen, miten pystyt rauhoittumaan. Tarkista sänkysi ja petivaatteidesi kunto, tuuleta makuuhuone päivittäin, siivoa ja tee makuuhuoneestasi/makuusopestasi mieltäsi rauhoittava paikka. Makuuhuone on myös hyvä saada yöllä täysin pimeäksi. 

3. SYÖ UNTA EDISTÄVÄ ILTAPALA. Kevyt hiilihydraattipitoinen iltapala edistää unta. Suunnittele oma hyviä yöunia edistävä iltapala, esimerkiksi lempeä kaurapuuro marjoilla, pähkinöillä ja voisilmällä. Magnesium myös rauhoittaa ja toimii kehon rakennusaineena yöllä. Voit kokeilla hyvin imeytyvää magnesium-valmistetta. Samoin eteerisissä öljyissä on yöunta tukevia öljyjä, kuten laventeli ja seetri. Etsi sinulle sopivat laadukkaat eteeriset öljyt kokeilemalla. Itse laitan tipan laventelia tyynyn kulmaan ja hieron jalkapohjiini juuri ennen nukkumaanmenoa. Pian voimakas rentouden aalto pyyhkäisee ylitseni ja nukahdan. 

4. PIDÄ PÄIVÄLLÄ RENTOUTUSHETKI. Päivällä tapahtuva palautuminen vaikuttaa positiivisesti myös yöuniin. Suunnittele lyhyitä muutaman minuutin palautushetkiä (hengitysharjoitukset, lyhyt rentoutumisharjoitus, luonnossa oleskelu jne) päivääsi tai yksi vähintään 20 minuutin palautumishetki (päivätorkkuja ei lasketa tähän). Kokeile luonnon rauhoittavaa ja maadoittavaa voimaa! Jo 15 minuuttia luonnon keskellä rauhoittaa ja esimerkiksi laskee verenpainetta. 

5. LIIKU PÄIVÄN AIKANA JA VENYTTELE ILLALLA. Liikunta parantaa myös yöunta. Ethän kuitenkaan harrastaa raskasta liikuntaa enää kovin myöhään illalla. Ylipäätään kuuntele kehoasi, millaista liikettä se kaipaa. Illalla voit venytellä tai tehdä rauhoittavia joogaliikkeitä.




BONUS:

ELÄTKÖ ARVOJESI MUKAISTA ELÄMÄÄ? Mikäli toimit ristiriidassa itsesi kanssa, kehosi on stressitilassa ja uni ei ole palauttavaa. Elätkö itsellesi sopivalla tavalla? Oletko syvällä sisimmässäsi tyytyväinen elämäsi virtaan? Tekeekö tapasi, jolla elät, sinut tyytyväiseksi ja olosi tasapainoiseksi? Onko sinulla vahvat omat rajat vai oletko toisten vietävissä? Minkä asian olisi muututtava? Jos yhteys itseen on kadonnut ja oma tahti hukassa, voi yhteyttä vahvistaa juurikin oleskelemassa luonnossa, viettämällä aikaa itsekseen ja antamalla aikaa levolle sekä palautumiselle. Ole läsnä arjessasi ja kuulostele kehosi viestejä.


Hyviä yöunia ja levollisia hetkiä! 



Kuviani ja ajatuksiani voi myös seurata Instagramissa ja Facebookissa.




2 kommenttia:

  1. Moikka pitkästä aikaa♥ Olipa täällä monta kaunista ja rauhoittavaa postausta luettavana♥ Nämä vinkit parempaan uneen ovat kohdallani ajankohtaisia - sairastelu on nyt loppuvuodesta heikentänyt unen laatuani.

    Oikein ihanaa ja rentoa joulun odotusta♥ Aion muuten testata tuota glögireseptiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Teija! Kiva kuulla susta :) Parempia vointeja ja unia sinne sekä ihania glögihetkiä! <3

      Poista

Kiitos viestistä! Vaihdan mielelläni ajatuksia :)